فکر برتر در مشاوره روان شناسی

مواظب افـکــارت بــــــاش که گفتــارت می شود، مواظب گفتــارت بــــــاش که رفتـــارت می شود، مواظب رفتـــارت بــــــاش که عــــادتت می شود، مواظب عــــادتت بـــــاش که شخصیتت می شود، مواظب شــخـصیتت بــــــاش که سرنوشتت می شود.

فکر برتر در مشاوره روان شناسی

مواظب افـکــارت بــــــاش که گفتــارت می شود، مواظب گفتــارت بــــــاش که رفتـــارت می شود، مواظب رفتـــارت بــــــاش که عــــادتت می شود، مواظب عــــادتت بـــــاش که شخصیتت می شود، مواظب شــخـصیتت بــــــاش که سرنوشتت می شود.

۲۸ شهریور۰۲:۵۹

لطفا شما هم  یک رسانه الهی باشید!

شما هم برای دین خدا  تبلیغ کنید و برای آخرت خود کسب درآمد  کنید !

ثروتمند و سرمایه دار واقعی کسی است که خدا و اهلبیت را داشته باشد !


احتمالا شما هم تا به حال با چنین پیام هایی روبرو شده اید که در پایان، از شما خواسته اند که لطفا رسانه باشید! اما آیا به این موضوع فکر کرده اید که مگر افراد هم می توانند رسانه باشند؟ اصلا منظور از رسانه بودن چیست؟!

لطفا شما هم رسانه باشید!

اینترنت و شبکه های اجتماعی، رسانه هایی هستند که در آن ها می توانیم اطلاعات و پیام هایی را به دیگران ارسال کنیم و اطلاعاتی را نیز از آن ها دریافت کنیم. به همین دلیل به آن ها رسانه های تعاملی و اجتماعی می گویند. تلویزیون نیز رسانه است. رسانه ای که پیش از اینترنت و ابزار های آن، جای خودش را در دل خانه هایمان باز کرده است. اما با این تفاوت که در اینجا ما تنها دریافت کننده اطلاعات هستیم و اگرچه می توانیم به وسیله تماس گرفتن یا پیامک دادن، نظرات و پیام های خودمان را در میان بگذاریم؛ اما در این صورت به ابزار های ارتباطی دیگری نظیر تلفن نیاز داریم. رادیو رسانه دیگری است که ما به وسیله شنیدن، با آن ارتباط برقرار می کنیم و این برقراری ارتباط هم چون تلویزیون،‌ یک ارتباط یک طرفه است. روزنامه ها و مجلات هم رسانه هستند. این رسانه های مکتوب، با اختراع چاپ به وجود آمده اند و هم چون رادیو و تلویزیون، پیام های یک عده محدود را به جمعی از مخاطبان انتقال می دهند و به همین دلیل، این رسانه ها به عنوان رسانه های جمعی شناخته می شوند.

اگر این مسیر تاریخی را ادامه بدهیم به دست نویس هایی می رسیم که پیش از اختراع چاپ، توسط افراد نوشته می شدند. پیش تر نیز افراد با کشیدن نقاشی با یکدیگر ارتباط برقرار می کردند. اما آیا می توان این تصاویر و نوشته ها را هم رسانه به حساب آورد؟ آیین ها و مراسمی که در یونان باستان رایج بوده است، چطور؟ آیا این آیین ها هم رسانه به حساب می آیند؟

حتی یادگاری ها، نیمکت نوشته ها، دیوار نوشته ها و نوشته های پشت ماشین ها و کامیون ها و... نیز رسانه به حساب می آیند. چرا که ما به وسیله آن ها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنیم و پیام هایمان را به یکدیگر منتقل می کنیم

در رابطه با اینکه چه چیزهایی را می توان رسانه به حساب آورد و چه چیز هایی را نمی توان رسانه نامید، میان صاحب نظران اختلاف نظر وجود دارد. بعضی معتقدند که رسانه، متعلق به تمدن های جدید است و چاپ را آغازی برای ارتباطات رسانه ای می دانند. طبق این تعریف، آن چه پیش از چاپ وجود داشته است، ارتباطات انسانی بوده و پس از آغاز چاپ و تلگراف، ارتباطات رسانه ای آغاز می شود. اما تعاریف گسترده تری هم برای رسانه وجود دارد. طبق یک تعریف دیگر، رسانه ها به سه دسته شفاهی، مکتوب و الکترونیکی تقسیم می شوند. رسانه های شفاهی از 500000 سال پیش از میلاد وجود داشته اند و از 4000 سال قبل از میلاد، رسانه های مکتوب با نوشته های علائمی آغاز می شوند. هم چنین رسانه های الکترونیکی با تلگراف و تلفن آغاز می شوند و با ضبط صوت، سینما، رادیو، تلویزیون، ماهواره و اینترنت ادامه پیدا می کنند.

اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که شاید یادگاری هایی که روزگاری شما بر روی نیمکت ها و صندلی هایتان می نوشتید، رسانه بوده باشند؟!

لطفا شما هم رسانه باشید!

پاسخ به این سوال مثبت است و آن در صورتی است که تعریف بسیار گسترده تری از رسانه را در نظر بگیریم. رسانه در لغت به معنی رساندن است و به همین دلیل، هر ابزاری که بتوانیم به وسیله آن پیامی را به دیگران منتقل کنیم و با آن ها ارتباط برقرار کنیم، رسانه محسوب می شود.

بر این اساس اعلامیه ها، بروشورها، تابلوهای اعلانات، کاتالوگ ها، پوستر ها، تراکت ها، پلاکارد ها، آرم ها و لوگو ها، همگی رسانه هستند. طبق این تعریف،‌ حتی یادگاری ها، نیمکت نوشته ها، دیوار نوشته ها و نوشته های پشت ماشین ها و کامیون ها و... نیز رسانه به حساب می آیند. چرا که ما به وسیله آن ها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنیم و پیام هایمان را به یکدیگر منتقل می کنیم. این رسانه ها، علاوه بر پیام رسانی، در بسیاری از موارد، کارکرد های رسانه ای دیگری هم دارند و می توانند نقش های مهمی را در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، در راستای فرهنگ سازی و جهت دهی و هدایت افکار عمومی، به عهده بگیرند. برای مثال دیوار نوشته ها در جریان انقلاب اسلامی ایران، نقش بسیار مهمی داشته اند. برخی، دیوار نوشته ها را مردمی ترین رسانه انقلاب می دانند؛ چرا که این رسانه توسط مردم انتخاب شد، محتوای پیام ها و شعارها نیز توسط آنان تولید و منتشر شد و حتی جامعه هدف و مخاطب این رسانه نیز خود مردم بودند.

 امروزه با عضویت در شبکه های اجتماعی، یک رسانه مهم در اختیار خواهید داشت که می توانید علاوه بر دریافت اطلاعات و پیام ها، پیام های خودتان را نیز به دیگران منتقل کنید

در یک تعریف گسترده تر، رسانه ها، افراد، ابزار ها و یا موقعیت هایی هستند که به وسیله آن پیام ارائه می شود و برای ذخیره سازی و عرضه اطلاعات یا داده به کار گرفته می شوند. طبق این تعریف، افراد هم می توانند رسانه باشند؛ فقط کافی است که پیامی را به دیگری برسانند!

حتی می توان یک گام جلوتر رفت و تنها افراد را رسانه دانست. یعنی این من و شما هستیم که رسانه ایم و پیام هایمان را به یکدیگر می رسانیم. نقاشی، نوشته، کتاب ، تلویزیون و ماهواره ها ابزار های ما برای این انتقال هستند و ابزار های رسانه ای محسوب می شوند.

هر کدام از شما ممکن است یکی از تعاریفی را که برای رسانه عنوان شده است، بپذیرید. در اولین و خاص ترین تعریفی که از رسانه بیان شد، شما امروزه با عضویت در شبکه های اجتماعی، یک رسانه مهم در اختیار خواهید داشت که می توانید علاوه بر دریافت اطلاعات و پیام ها، پیام های خودتان را نیز به دیگران منتقل کنید. در تعریفی دیگر، شما طیف بسیار گسترده ای از رسانه ها را در اختیار دارید که حتی نیمکت نویسی ها و خاطره نویسی های شما را نیز در بر می گیرد و در عام ترین تعریف، شما خودتان رسانه هستید!

این مهم نیست که شما کدام تعریف را برای رسانه پذیرفته اید؛ بلکه آن چه بسیار مهم است این است که شأن رسانه ای خود را بشناسید! پس همان طور که رسانه های جمعی و عمومی را قضاوت می کنید که چقدر کارشان را درست انجام می دهند، خودتان را هم قضاوت کنید! اینکه چه چیز هایی را نشر می دهید و چه چیز هایی را منتقل میکنید و چقدر رسانه های راستگویی هستید!


محسن بازرگان | ۲۸ شهریور ۹۳ ، ۰۲:۵۹

تبلیغ برای کسب درآمد

نظرات  (۱)

لطف کنید هنگام درج مطلب، نام نویسنده اصلی رو ذکر کنید!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی