فکر برتر در مشاوره روان شناسی

مواظب افـکــارت بــــــاش که گفتــارت می شود، مواظب گفتــارت بــــــاش که رفتـــارت می شود، مواظب رفتـــارت بــــــاش که عــــادتت می شود، مواظب عــــادتت بـــــاش که شخصیتت می شود، مواظب شــخـصیتت بــــــاش که سرنوشتت می شود.

فکر برتر در مشاوره روان شناسی

مواظب افـکــارت بــــــاش که گفتــارت می شود، مواظب گفتــارت بــــــاش که رفتـــارت می شود، مواظب رفتـــارت بــــــاش که عــــادتت می شود، مواظب عــــادتت بـــــاش که شخصیتت می شود، مواظب شــخـصیتت بــــــاش که سرنوشتت می شود.

۲۸ شهریور۰۲:۳۰
یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: سکرات موت یکی از سخت‌ترین لحظه‌های زندگی انسان است و از این لحظه در قرآن و روایات، به عنوان قبض روح نام برده‌اند که باید در این مرحله از زندگی خود را برای سفر به دنیای دیگر آماده کنیم و بهترین توشه‌ها را با خود برداریم.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی‌اکبر حسینی با بیان این‌که «متأسفانه یکی از بحث‌های فراموش شده در جامعه ما بحث سکرات موت است» اظهار کرد: اسلام اساساً به دو عنصر ایمان و عمل صالح تأکید بسیار زیادی دارد و رعایت این دو می‌تواند سعادتمندی و رستگاری انسان را تضمین کند. اما در جامعه مهم این است که باید عمل صالح و ایمان را برای افراد روشن و برای روشن شدن آن باید به مفاهیم قرآن و ائمه (ع) مراجعه کنیم.

وی افزود: ایمان و عمل صالح داشتن می‌تواند خیلی از مراحل زندگی و بعد از آن را برای انسان آسان کند. اگر در طول زندگی عمل پاکی داشته باشیم لحظه جان دادن برای انسان آسان‌تر می‌شود. حضرت عیسی (ع) همواره از خداوند برای سه مرحله سلامتی می‌خواهد. یکی آن لحظه‌ای که متولد می‌شود، دیگری آن روزی که می‌خواهد از دنیا برود و سومین لحظه دوباره زنده شدن انسان است. این مراحل از بنیادی‌ترین مراحل زندگی انسان است.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد:‌ وقتی امیرالمومنین علی (ع) از پیامبر(ص) درباره سکرات موت پرسیدند پیامبر (ص) فرمودند:" این مرحله یکی از سخت‌ترین مراحل زندگی است" و حضرت علی (ع) مجدداً می‌پرسند آیا این قبض روح برای امت شما هم وجود دارد،‌ پیامبر فرمودند: بله هر کسی که گناه کند لحظه جان دادن برای او سخت و دردناک است. حتی اگر مسلمان باشد ولی شرایط مسلمانی را رعایت نکند، مثلا مال یتیمی را بخورد و یا به مظلومی ظلم کند و یا امثال این کارها را انجام دهد لحظه جان دادن برای او سخت می‌شود.

وی ادامه داد: برای آسان شدن سکرات موت اعمالی وجود دارد که از جمله و مهمترین آنها صله رحم است در انجام این کار اصول پر رمز و رازی نهفته است بعد از توحید و اجتناب از شرک هیچ کاری همچون صله رحم ارزشمند نیست. امام صادق (ع) می‌فرمایند:" آنهایی که می‌خواهند عذاب جان دادن برایشان آسان شود صله رحم کنند."

این عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأکید کرد: عامل بعدی که باعث آسان شدن سکرات موت می‌شود نیکی به پدر و مادر است. رضایت پدر و مادر به قدری مهم است که اگر آنها از دست فرد راضی نباشند انسان در لحظه جان دادن حتی نمی‌تواند اشهد خود را بگوید.

حسینی تأکید کرد: کمک به نیازمندان و رفع نیازهای آنها یکی دیگر از مواردی است که سکرات موت را آسان می‌کند. قرائت سوره‌هایی همچون یاسین و صافات و کلمات فرج می‌تواند این لحظه سخت را برای انسان آسان کند. روزه گرفتن در آخر هر ماه می‌تواند سخی مرگ را کاهش دهد و هر کس ۲۴ روز از ماه رجب را روزه گیرد فرشتگان در لحظه جان دادن حمایت می‌کند.

وی افزود: نماز شب هفتم ماه رجب یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند سکرات موت را کاهش دهد. شاید یکسری از افراد که به دنبال مسائل مادی هستند این حرف‌ها برایشان گنگ و نامفهوم باشد. این ما هستیم که باید سطح فکری مردم و دریافت مفهوم درست از مسائل را افزایش دهیم.

این عضو هیأت علمی علوم و پژوهشکده اسلامی گفت: یکسری از کارها که در کتاب" منازل الاخره " شیخ عباس قمی آمده می‌تواند راهگشای انسان در این مسیر سخت باشد. ذکر " یا اسمع السامعین، یا ابصرالناظرین، یا اسرع الحاسبین و یا احکم الحاکمین" یکی از اذکاری است که فضیلت‌های بسیار زیادی برای انسان به همراه دارد و یکی از فضیلت‌های آن این‌که جان دادن را آسان می‌کند.

حسینی در پایان گفت:‌ تلاوت سوره زلزال می‌تواند سکرات موت را آسان کند. هر کسی مدام به قرائت این سوره بپردازد خداوند در لحظه جان دادن فرشته‌ای را بر بالین او می‌فرستد و آن فرشته از طرف خدا دستور دارد که لحظه جان دادن را برای انسان آسان کند چرا که آن فرد همواره به یاد خدا بوده است.
محسن بازرگان | ۲۸ شهریور ۹۳ ، ۰۲:۳۰

قرآن

معاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی