فکر برتر در مشاوره روان شناسی

مواظب افـکــارت بــــــاش که گفتــارت می شود، مواظب گفتــارت بــــــاش که رفتـــارت می شود، مواظب رفتـــارت بــــــاش که عــــادتت می شود، مواظب عــــادتت بـــــاش که شخصیتت می شود، مواظب شــخـصیتت بــــــاش که سرنوشتت می شود.

فکر برتر در مشاوره روان شناسی

مواظب افـکــارت بــــــاش که گفتــارت می شود، مواظب گفتــارت بــــــاش که رفتـــارت می شود، مواظب رفتـــارت بــــــاش که عــــادتت می شود، مواظب عــــادتت بـــــاش که شخصیتت می شود، مواظب شــخـصیتت بــــــاش که سرنوشتت می شود.

۲۸ شهریور۰۳:۴۷

 اگر نماز رواج داشته پس چرا  مثلاً در سریال یوسف(ع) نشان نمی دادند تا مردم بدانند که پیامبران گذشته هم نماز می خواندند؟

قدیمیترین عبادتی که در تمامی ادیان گذشته سابقه حضور دارد نماز است. اینک به بررسی نمونههایی از آن که در روایات به آن اشاره شده است،میپردازیم:

1. نماز حضرت آدم(ع):

از صُحُف حضرت ادریس(ع) نقل شده که در نخستین روز اقامت حضرت آدم و حوا (ع) در زمین، خداوند نماز عصر و مغرب را که مجموعا 50 رکعت بود بر حضرت آدم (ع) واجب کرد.

2. نماز حضرت شیث(ع):

وقتی حضرت آدم وفات یافت حضرت شیث(ع) او را غسل داده بر او نماز خواند.

3. نماز حضرت ادریس(ع):

در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده که به یکی از یاران خود سفارش میفرمایند: وقتی به مسجد کوفه شرفیاب شدی به مسجد سهله نیز برو و در آنجا نماز بخوان و از خوا طلب حاجت کن زیرا مسجد سهله خانه حضرت ادریس است که در آن خیاطی میکرد و در آن نماز میخواند.

4. نماز حضرت نوح(ع):

کشتی نوح(ع) دارای پنجره ها و سوراخ هایی بود که از آن نور خورشید به داخل منعکس میشد و از این طریق وقت نماز را تشخیص میدادند.

5. نماز حضرت صالح(ع):

وقتی قوم صالح از ایشان خواستند به عنوان نشانه پیامبری ناقهای را از کوه بیرون آورد که حامله باشد و در همان حال هم وضع حمل کند، حضرت صالح فرمود: آنچه از من خواستید کار دشواری است اما نزد خداوند آسان است. سپس بپا خواست و دو رکعت نماز خواند و سر به سجده نهاد و تضرع کرد، قبل از آن که سر از سجده بر دارد کوه شکافته شد و ناقهای با همان خصوصیات ظاهر گشت.

6. نماز حضرت ابراهیم(ع):

حضرت ابراهیم آنگاه که همسر و فرزند خود را در کنار کعبه نو بنیاد نهاد دست به دعا برداشت و به خدای متعال چنین گفت: خدایا من، خاندان خود را در سرزمینی غیر حاصلخیز و کنار خانه ات ترک نمودم تا نماز را به پا دارند پس دلهای مردم را در هوای(گرو) آنان قرار ده.

7. نماز حضرت اسماعیل(ع):

قرآن کریم از این جهت ایشان را میستاید که او خاندان خود را به نماز توصیه میفرمود.

8. نماز حضرت اسحاق، یعقوب و لوط(ع):

قرآن پس از اشاراتی به تاریخ انبیاء یاد شده میفرماید:ما آنان را پیشوایانی قرار دادیم که مردم را به مکتب ما هدایت میکنند و به آنان انجام نیکیها و اقامه نماز و اداء زکات را الهام نمودیم.

9. نماز حضرت شعیب(ع):

بت پرستان زمان ایشان در برابر دعوت آن حضرت به پرستش خداوند یکتا میگفتند: آیا نماز تو فرمان میدهد که ما آن چه را پدرانمان میپرستیدند رها کنیم.

10. نماز حضرت موسی(ع):

وقتی حضرت موسی(ع) به کوه طور آمد و پیام رسالت را دریافت نمود خداوند به او فرمود: من خدای یکتا هستم. پس مرا عبادت کن و نماز را بپا دار.

11. نماز حضرت لقمان(ع):

حضرت لقمان ضمن وصایای حکیمانه خود به فرزندش چنین میفرماید: ای فرزندم نماز را بپا دار.

12. نماز حضرت داوود(ع):

ایشان یک روز را جهت رسیدگی به امور مردم و قضاوت در میان آنان اختصاص میداد و یک روز را برای عبادت میگذارد و به دور از همه مردم در محراب به نماز میایستاد.

13. نماز حضرت زکریا(ع):

قرآن کریم می گوید: درحالیکه زکریا در محراب عبادت خود به نماز مشغول بود ملائکه بشارت تولد یحیی را از سوی خدا به او دادند.

14. حضرت عیسی(ع):

ایشان در گهواره به امر خداوند اینگونه سخن گفت: من بنده خدا هستم که کتاب آسمانی را بر من نازل کرد ومرا پیامبر قرار داد و هر جا که باشم مرا مایه برکت قرار داد و به نماز و زکات تا وقتی که جان در بدن دارم مرا توصیه نمود.

15. نماز حضرت ایوب(ع):

وقتی خداوند روحیه بندگی و سپاسگزاری حضرت ایوب(ع) را ستود پیطان حسادت کرد و گفت: خدایا اموال او را از او بگیر و ببین آیا باز هم چنین روحیهای خواهد داشت یا خیر؟ خداوند شیطان را مسلط بر اموال او مسلط کرد و شیطان همه احشام او را نابود کرد و در لباس چوپانی نزد ایوب(ع) آمد. دید ایوب به نماز ایستاده پس از نماز به او گفت آیا میدانی خدایی که تو برای او عبادت می کنی با شترهای تو چه کرد؟ حضرت ایوب فرمود: مال من نبود. مال خود او بود و به عاریه داده بود و او صاحب اختیار است که هر وقت بخواهد بستاند...

و ... از این روایات می توان استفاده کرد که تمامی یکصدوبیست و چهارهزار پیامبر الهی، با نماز مانوس و سفارش کننده به آن بوده اند.

اما در مورد اینکه: «چرا به این نکته در سریال حضرت یوسف اشاره نشده» را باید از نویسندگان و سازنده آن پرسید، اما شاید بتوان گفت که در برخی قسمتها اشاره به نماز خواندن یوسف در گوشه زندان یا در خانه ای به تنهایی شده است که خود نشانه ای از اشاره این فیلم به نماز است.

 

 

. مجلسی، بحار الانوار، ج11، ص196.

. مجلسی، بحار الانوار، ج11، ص263.

. مجلسی، بحار الانوار، ج11، ص280.

. مجلسی، بحار الانوار، ج11، ص333.

. مجلسی، بحار الانوار، ج11، ص283.

. ابراهیم، آیه37.

. مریم، آیه 54.

. انبیا، آیه 73.

. هود، آیه87.

. طه، آیه14.

.لقمان، آیه17.

. مجلسی، بحارالانوار، ج14، ص20.

. آل عمران،آیه38.

. مریم، آیه 29.

. مجلسی، بحارالانوار، ج12، ص358.

 

برگرفته از پرسمان

 


محسن بازرگان | ۲۸ شهریور ۹۳ ، ۰۳:۴۷

نماز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی