فکر برتر در قرارگاه جهاد فرهنگی و اقتصادی

ایده های برتر در اتاق فکر
۲۷ شهریور۲۰:۱۳

چهل حدیث (حج)

 


1- اهمیت ‏حج
قال على علیه السلام:
الله الله فى بیت ربکم لا تخلوه ما بقیتم فانه ان ترک لم تناظروا.

على(ع) فرمود:
خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشید تا هستید، آن را خالى نگذارید. زیرا اگر حج متروک شود نظر رحمت‏خدا از شما قطع خواهد شد.

بحار الانوار/ ج 96/ 16

2- حج و توجه بسوى خدا
عن ابى جعفر الباقر علیه السلام فى قول الله تبارک و تعالى:

«ففروا الى الله انى لکم منه نذیر مبین‏» (2) قال:
حجوا الى الله.

امام باقر(ع) درباره آیه شریفه «ففروا الى الله انى لکم منه نذیر مبین‏» فرموده است:
منظور از فرار بسوى خدا آن است که آهنگ حج کنید.

معانى الاخبار/ ص 222

3- لبیک و قربانى
عن على علیه السلام قال:
نزل جبرئیل عى النبى صلى الله علیه و آله و سلم فقال:
یا محمد مر اصحابک بالحج و الثلج، فالحج رفع الاصوات بالتلبیة و الثلج نحر البدن.

امام على علیه السلام فرمود:
جبرئیل بر پیامبر فرود آمد و گفت:اى محمد یارانت را به عج و ثج فرمان ده. عج‏یعنى فریاد و لبیک برآوردن و ثج‏یعنى قربانى کردن شتران.

معانى الاخبار/ ص 224.

4- حج اکبر و اصغر
عن معاویة بن عمار، قال:
سئلت ابا عبدالله علیه السلام عن یوم الحج الاکبر فقال: هو یوم النحر و الاصغر العمرة.

معاویة بن عمار گوید:
از امام صادق علیه السلام پرسیدم روز حج اکبر چه روزى است؟ حضرت فرمود: روز حج اکبر روز عید قربان است و حج اصغر عمره است.

معانى الاخبار/ ص 295

5- آثار حج
عن الرضا علیه السلام قال:
ما رایت‏شیئا اسرع غنا و لا انفى للفقر من ادمان الحج

از امام رضا علیه السلام نقل شده که فرمود:
هیچ چیزى را بیشتر از حج مداوم، در بى‏نیازى و فقر زدائى مؤثر ندیدم.

بحار الانوار، ج 74، ص 318

6- مرگ در راه حج
عن ابى عبدالله علیه السلام قال:
من مات فى طریق مکة ذاهبا اوجائیا امن من الفزغ الاکبر یوم القیامة.

امام صادق علیه السلام فرمود:
هرکس در راه رفت و برگشت مکه بمیرد از اندوه بزرگ روز قیامت ایمن خواهد بود.

ملاذ الاخیار/ ج 7/ 223

7- حرمت مهمانان خدا
عن ابى عبد الله علیه السلام قال:
الحاج و المعتمر وفد الله ان سالوه اعطاهم و ان دعؤه اجابهم و ان شفعوا شفعهم و ان سکتوا ابتداهم و یعوضون بالدرهم الف الف درهم

امام صادق علیه السلام فرمود:
حاجى و عمره‏گزار مهمان خدایند. اگر چیزى بخواهند به ایشان دهد. اگر او را بخوانند، پاسخ مى‏گوید. اگر شفاعت کنند. شفاعت ایشان را مى‏پذیرد، اگر سکوت کنند، با آنان آغاز سخن مى‏کند و در برابر هر درهمى که خرج کرده‏اند، یک میلیون درهم به آنان مى‏پردازد.

ملاذ الاخبار/ ج 7/ 226

8- آمادگى براى احرام
عن حماد بن عیسى قال:
سئلت ابا عبد الله علیه السلام عن التهیؤء للاحرام، فقال: تقلیم الاظفار و اخذ الشارب و حلق العانة.

حماد بن عیسى گوید:
از امام صادق علیه السلام پرسیدم. براى احرام چگونه باید آماده شد؟ فرمود: با گرفتن ناخن‏ها، کوتاه کردن شارب و تراشیدن موى بالاى شرمگاه.

ملاذ الاخیار، ج 7/ 308

9- نظر به کعبه
عن الباقر علیه السلام:
من نظر الى الکعبة لم یزل یکتب له حسنة و یمحى عنه سیئة حتى یصرف بصره عنها.

امام باقر -علیه السلام- فرمود:
هر کس به کعبه نگاه کند. تا وقتى به آن مى‏نگرد مدام کار نیک برایش نوشته مى‏شود و گناهش پاک مى‏شود تا وقتى دیده از آن برگرداند.

بحار الانوار/ ج 96/ 65

10- نیت‏حج
عن ابى عبدالله -علیه السلام- قال:
الحج‏حجان، حج لله و حج للناس، فمن حج لله کان ثوابه على الله و الجنه و من حج للناس کان ثوابه على الناس یوم القیامة.

امام صادق -علیه السلام- فرمود:
حج دو گونه است: حجى براى خدا و حجى براى خلق، هر کس براى خدا حج گزارد، پاداشش آنست که خدا که وى را به بهشت درآورد و هر کس براى مردم حج گزارد، پاداش وى روز قیامت‏برعهده مردم خواهد بود.

بحار الانوار/ ج 96/ 24

11- روزه ایام تشریق در منى
سئل الصادق علیه السلام:
لم کره الصیام فى ایام التشریق؟ فقال:
لان القوم زوار الله و هم فى ضیافته و لا ینبغى للضیف ان یصوم عند من زاره و اضافه.

از امام صادق -علیه السلام- سئوال شد:
چرا روزه ایام تشریق «11 - 12 - 13 ذى حجة‏» نامطلوب است. حضرت فرمود: زیرا مردم، زائران خدا و مهمان وى هستند. و شایسته نیست که مهمان در نزد میزبان و کسى که به دیدارش رفته روزه بگیرد.

بحار الانوار/ ج 96/ 34

12- حج‏یا جهاد
عن الصادق -علیه السلام- انه قال:
ما سبیل من سبیل الله افضل من الحج الا رجل یخرج بسیفه فیجاهد فى سبیل الله حتى یستشهد.

امام صادق -علیه السلام- فرمود:
هیچ راهى از راههاى خدا برتر از حج نیست مگر اینکه مردى شمشیر بردارد و در راه خدا جهاد کند تا شهید گردد.

بحار الانوار/ ج 96/ 49

13- ثواب طواف
عن النبى صلى الله علیه و اله و سلم انه قال:
من طاف بهذا البیت اسبوعا و احسن صلاة رکعتیه غفر له.

پیامبر اکرم -صلى الله علیه و آله- فرمود:
هرکس هفت‏بار به دور این خانه طواف کند و دو رکعت نماز طواف را بخوبى انجام دهد. گناهش آمرزیده شود.

بحارالانوار/ ج 96/ 49

14- حج و تجدید میثاق
قال ابو جعفر علیه السلام:
و الحجر کالمیثاق و استلامه کالبیعة و کان اذا استلمه قال:
اللهم امانتى ادیتها و میثاقى تعاهدته لیشهدلى عندک بالبلاغ.

امام باقر -علیه السلام- فرمود:
حجرالاسود مثل یک پیمان است و دست کشیدن بر آن چون بیعت [با خدا] است وقتى حضرت دست‏بر حجرالاسود مى‏کشید مى‏فرمود: خدایا! امانتم را ادا کردم. میثاق خود را تجدید کردم، تو گواه باش که من وظیفه‏ام را بپایان رساند.

بحار الانوار/ ج‏96/ 48

15- اهمیت‏حج
عن ابى عبد الله -علیه السلام- قال:
لا یزال الدین قائما ما قامت الکعبة.

اما صادق -علیه السلام- فرمود:
تا کعبه برپاست دین برپاست.

بحار الانوار/ ج 96/ 57

16- فلسفه نام کعبه
عن ابى جعفر -علیه السلام- قال:
قلت له: لم سمى البیت العتیق؟ قال: لانه حر عتیق من الناس و لم یملکه، احد.

از امام باقر -علیه السلام- سؤال شد، چرا کعبه را بیت العتیق نامیده‏اند؟ فرمود:
زیرا این خانه آزاد است و رها شده و در ملکیت هیچ کس درنیامده است.

بحارالانوار/ ج 96/ 59

17- مثلث مقدس
عن ابى عبد الله -علیه السلام- قال:
ان الله عزوجل حرمات ثلاث لیس مثلهن شى‏ء کتابه و هو حکمه و نوره و بیته الذى جعله قبلة للناس لایقبل من احد توجها الى غیره و عترة نبیکم.

امام صادق -علیه السلام- فرمود:
خداى عزوجل سه ناموس محترم و مقدس دارد که هیچ چیز به حرمت آن نرسد. کتابش که فرمان او و نور اوست و خانه‏اش که آنرا قبله مردم قرار داده و توجه به جایى غیر آن از هیچ‏کس پذیرفته نیست و عترت پیامبر شما.

بحار الانوار/ ج‏96/ 60

18- نذر کعبه
عن على -علیه السلام- قال:
لو کان لى وادیان یسیلان ذهبا و فضة ما اهدیت الى الکعبة شیئا لانه یصیر الى الحجبة دون المساکین.

امام على -علیه السلام- فرمود:
اگر دو رودخانه مواج از طلا و نقره داشته باشم هیچ چیز به کعبه اهدا نخواهم کرد، زیرا به پرده‏داران «ناشایست‏» مى‏رسد نه به مساکین و مستمندان.

بحارالانوار/ ج 96/ 67

19- امنیت ‏حرم
عن عبد الله بن سنان، عن ابى عبد الله -علیه السلام- قال قلت:
ا رایت قوله «و من دخله کان امنا» (3) البیت عنى او الحرم؟ قال:من دخل الحرم من الناس مستجیرا به فهو امن و من دخل البیت من المؤمنین مستجیرا به فهو امن من سخط الله و من دخل الحرم من الوحش و السباع و الطیر فهو امن من ان یهاج او یؤذى حتى یخرج من الحرم.

عبد الله بن سنان گوید به امام صادق -علیه السلام- گفتم:
بفرمایید منظور از آیه «و من دخله کان امنا» چیست؟ کعبه مورد نظر است‏یا حرم؟ فرمود: هر کس از مردم به حرم پناه آورد در امان است. هرکس از مؤمنین بر حرم پناه آورد از خشم خدا در امان است و هر حیوان وحشى و درنده و پرنده‏اى که داخل حرم شود. در امان است از ارعاب و اذیت تا از آن بیرون رود.

بحار الانوار/ ج 96/ 74

20- چهار شهر برگزیده
قال رسول الله صلى الله علیه و آله:
ان الله اختار من البلدان اربعة فقال عز و جل: و التین و الزیتون و طور سینین و هذا البلد الامین. و التین المدینة و الزیتون بیت المقدس و طور سینین الکوفة و هذا البلدا الامین مکة.

رسول خدا -صلى الله علیه و آله- فرمود:
خداوند از شهرهاى چهار شهر برگزیده است و فرموده: والتین و الزیتون و طور سینین و هذا البلد الامین. منظور از تین مدینه و منظور از زیتون بیت المقدس است و مقصود از طور سینین کوفه و مقصود از این شهر امن، مکه معظمه است.

بحار الانوار/ ج 96/ 77

21- حج از مال حرام
قال ابو جعفر علیه السلام:
لا یقبل الله عز و جل حجا و لاعمرة من مال حرام

امام باقر -علیه السلام- فرمود:
خداوند عز و جل، حج و عمره از مال حرام را قبول نمى‏کند.

بحار الانوار/ ج 96/ 120

22- آداب حج
عن ابى جعفر قال:
ما یعبؤ بمن یؤم هذا البیت اذا لم یکن فیه ثلاث خصال: ورع یحجزه عن معاصى الله و حلم یملک به غضبه و حسن الصحابة لمن صحبه.

امام باقر -علیه السلام- فرمود:
کسى که قصد این خانه مى‏کند اگر سه خصلت نداشته باشد، مورد اعتنا قرار نخواهد گرفت:
1- ورعى که او را از گناهان بازدارد.
2- بردبارى که جلو خشمش را بگیرد.
3- حسن معاشرت با همراهان.

خصال/ ج 1/ 97 و بحار الانوار/ ج 96/ 121

23- معافیت بانوان در مناسک حج
عن ابى جعفر علیه السلام قال:
لیس على النساء اجهار التلبیة و لا الهرولة بین الصفا و المروة و لا استلام الحجر الاسود و لا دخول الکعبة و لا الحلق انما یقصرون من شعورهن...

امام باقر -علیه السلام- فرمود:
براى زنان در حج این امور لازم نیست:
1- بلند گفتن لبیک
2- هروله بین صفا و مروه [که نوعى دویدن است]
3- دست کشیدن بر حجر الاسود
4- ورود به کعبه
5- سرتراشیدن، تنها باید قدرى از موى خود را کوتاه کنند.

بحارالانوار/ ج 96/ 189

24- توزیع و رحمت در اطراف کعبه
عن ابى عبد الله -علیه السلام- قال:
لله تبارک و تعالى حول الکعبة عشرون و مائة رحمة منها ستون للطائفین و اربعون للمصلین و عشرون للناظرین.

امام صادق -علیه السلام- فرمود:
خداوند تبارک و تعالى در پیرامون کعبه صدو بیست‏بخش رحمت دارد، شصت قسمت آن براى طواف کنندگان چهل قسمت‏براى نمازگزاران و بیست قسمت‏براى ناظران کعبه است.

بحار الانوار/ ج 96/ 202

25- حجر اسماعیل
قال ابو عبد الله علیه السلام:
ان اسماعیل دفن امه فى الحجر و جعل له حائطا لئلا یوطا قبرها.

امام صادق -علیه السلام- فرمود:
اسماعیل -علیه السلام- مادرش را در حجر دفن کرد و براى آن دیوارى قرار داد تا قبرش زیر گامها قرار نگیرد.

بحار الانوار/ ج 96/ 204

26- 360 طواف
عن ابى عبد الله -علیه السلام- قال:
یستحب ان تطوف ثلاث مائة و ستین اسبوعا عدد ایام السنة فان لم تستطع فما قدرت علیه من الطواف.

امام صادق -علیه السلام- فرمود:
مستحب است که 360 طواف به تعداد روزهاى ایام سال بجاى آورى، اگر نتوانستى هر قدر که ممکن شد طواف کن.

بحار الانوار/ ج 96/ 204

27- دست کشیدن بر رکن حجر الاسود
قال رسول الله صلى الله علیه و آله:
طوفوا بالبیت و استلموا الرکن فانه یمین الله ارضه یصافح بها خلقه.

پیامبر خدا -صلى الله علیه و آله- فرمود:
دور خانه خدا طواف کنید، رکن «حجر الاسود» را دست‏بسائید، زیرا به منزله دست راست‏خدا در زمین است که با بندگانش دست مى‏دهد.

بحار الانوار/ ج‏96/ 202

28- نماز در مسجد الحرام
عن الباقر -علیه السلام- قال:
صلاة فى المسجد الحرام افضل من مائة الف صلاة فى غیره من المساجد.

امام باقر -علیه السلام- فرمود:
یک نماز در مسجد الحرام از صد هزار نماز در مساجد دیگر برتر است.

بحار الانوار/ ج‏96/ 241

29- آب زمزم
قال رسول الله صلى الله علیه و آله:
ماء زمزم شفاء لما شرب له.

پیامبر اکرم -صلى الله علیه و آله- فرمود:
آب زمزم به هر قصدى بنوشد براى آن شفاست.

بحار الانوار/ ج‏96/ 245

30- دعا در عرفات
عن الرضا -علیه السلام- قال:
کان ابو جعفر یقول:
ما من بر و لا فاجر یقف بجبال عرفات فیدعو الله الا استجاب الله له. اما البر ففى حوائج الدنیا و الاخرة و اما الفاجر ففى امر الدنیا.

امام رضا-علیه السلام- فرمود:
هیچ نیکوکا و بدکارى در کوههاى عرفات دعا نمى‏کند مگر اینکه خدا دعایش را مى‏پذیرد. دعاى نیکوکاران را در حوائج دنیا و آخرت و دعاى بدکاران را در کار دنیا مى‏پذیرد.

بحار الانوار/ ج‏96/ 251

31- اهمیت عرفات
عنى النبى -صلى الله علیه و آله- قال:
اعظم اهل عرفات جرما من انصرف و هو یظن انه لن یغفرله.

پیامبر اکرم -صلى الله علیه و آله- فرمود:
گناه کسى از همه بزرگتر است که از عرفات برگردد و خیال کند آمرزیده نخواهد شد.

بحار الانوار/ ج 96/ 248

32- ثواب رمى شیطان
عن ابى عبدلله -علیه السلام- فى رمى الجمار قال:
له بکل حصاة یرمى بها تحط عنه کبیرة موبقة.

امام صادق -علیه السلام- درباره رمى جمرات فرمود:
با هر سنگریزه‏اى که حاجى مى‏زند یک گناه کبیره هلاکت‏بار از وى فرو مى‏ریزد.

بحار الانوار/ ج 96/ 273

33- فلسفه رمى
عن على بن جعفر عن اخیه موسى -علیه السلام- قال:
سئلته عن رمى الجمار لم جعل قال:
لان ابلیس اللعین کان یتراءى لابراهیم -علیه السلام- فى موضع الجمار. فرجمه ابراهیم -علیه السلام- فجرت السنة بذلک.

على بن جعفر مى‏گوید:
از امام کاظم -علیه السلام- پرسیدم:
چرا رمى جمرات واجب شده است؟

فرمود:
چون ابلیس لعین در جایگاه این سنگها براى ابراهیم -علیه السلام- ظاهر شد و آن حضرت او را سنگسار کرد، این کار در حج‏سنت‏شد.

بحار الانوار/ ج 96/ 273

34- قربانى حج
قال على بن الحسین -علیه السلام- فى حدیث له:
اذا ذبح الحاج کان فداه من النار.

امام سجاد -علیه السلام- در ضمن یک حدیث فرمود:
وقتى حاجى قربانى را ذبح کند در برابر آتش جهنم فدیه او خواهد بود.

بحار الانوار/ ج 96/ 288

35- دفن مو در منى
عن جعفر عن ابیه -علیه السلام- قال:
ان الحسن و الحسین کانا یامران بدفن شعورهما بمنى.

امام باقر -علیه السلام- از پدرش نقل کرده است که حضرت فرمود:
امام حسن و امام حسین علیهم السلام دستور مى‏دادند موهایشان در منى دفن گردد.

بحار الانوار/ ج 96/ 302

36- زیارت پیامبر صلى الله علیه و آله
عن النبى -صلى الله علیه و آله- انه قال:
من راى [زار] قبرى حلت له شفاعتى و من زارنى میتا فکانما زارنى حیا.

پیامبر اکرم -صلى الله علیه و آله- فرمود:
هر کس قبر مرا زیارت کند شفاعت من براى او روا گردد. و هر کس پس از مرگ به زیارت من بیاید گویا در زندگى مرا دیدار کرده است.

بحار الانوار/ ج 96/ 334

37- وداع کعبه
عن ابراهیم بن محمود قال:
رایت الرضا -علیه السلام- ودع البیت فلما اراد ان یخرج من باب المسجد خر ساجدا ثم قام فاستقبل الکعبة و قال: اللهم انى انقلب على ان لا اله الا الله.

ابراهیم بن محمود گوید:
اما رضا -علیه السلام- را در حال وداع کعبه دیدم. وقتى مى‏خواست از در مسجد بیرون رود. به سجده افتاد سپس برخاست و رو به کعبه کرد و گفت:
خدایا! من با عقیده توحید «لا اله الا الله‏» بازمى‏گردم.

بحار الانوار/ ج 96/ 370

38- حج و رهبرى
عن ابى جعفر -علیه السلام- قال:
انما امر الناس ان یاتوا هذه الاحجار فیطوفو بها ثم یاتونا فیخبرونا بولایتهم و یعرضوا علینا نصرهم.

امام باقر -علیه السلام- فرمود:
مردم مامور شده‏اند بیایند دور این سنگها طواف کنند سپس نزد ما بیایند و اعلام وابستگى و حمایت و یارى نمایند.

بحار الانوار/ ج 96/ 374

39- استقبال و مصافحه حاجیان
عن ابى عبد الله علیه السلام:
من لقى حاجا فصافحه کان کمن استلم الحجر.

امام صادق -علیه السلام- فرمود:
هر کس با حاجى دیدار کند و با او مصافحه نماید گویا بر حجر الاسود دست کشیده است.

بحار الانوار/ ج 96/ 384

40- ولیمه حج
قال رسول الله صلى الله علیه و آله:
لا ولیمة الا فى خمس فى عرس او خرس او عذار او وکار او رکاز فاما العرس فالتزویج، و الخرس النفاس بالولد و العذار الختان و الوکار الرجل یشترى الدار و الرکاز الذى یقدم من مکة.

رسول خدا -صلى الله علیه و آله- فرمود:
ولیمه‏اى نیست مگر در پنج مورد:
1- در عروسى
2- در تولد کودک
3- در ختنه سوران
4- در خرید منزل
5- در بازگشت از سفر مکه.

بحار الانوار/ ج 96/ 384


پى‏نوشتها:
1 - آل عمران/ 97
2 - سورة الذاریات آیه 51
3 - سورة آل عمران آیة 97

منبع: چهل حدیث (حج) از طر یق سایت حوزه
مسعود بازرگان | ۲۷ شهریور ۹۳ ، ۲۰:۱۳

حج

نظرات  (۱)

سلامممممم ایول
ادم یه همچین وبایی رو میبینه از وب خودش ناامید میشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی